0 termék 0Ft
Tejtermékek fogyasztása – joghurt, kefir, tejföl, túró, sajt

Tejtermékek fogyasztása – joghurt, kefir, tejföl, túró, sajt

joghurt-fermentalt-tejtermekA tej fogyasztásának a hatásáról az előző részekben már írtam, bőven ki is fejtettem miért érdemes megválni tőle. De mi a helyzet a többi tejtermékkel? Hiszen a joghurt, a tejföl, a kefir, vagy épp a túró, a sajt alapja a tej. Ezeket is el kell akkor hagyni? Szerencsére nem. De mindenképpen érdemes odafigyelni fogyasztásukra, okosan beépíteni a mindennapokba.

Miért más a többi tejtermék, mint a tej?

A tejtermékek fermentációval, tehát erjesztéssel készülnek, az igazi tej saját baktérium kultúráját felhasználva „alakul át” joghurttá, vagy hozzáadott baktérium kultúra segítségével készülnek a különböző fermentált tejtermékek. A fermentáció során a tej laktóz tartalma csökken, a beoltott mikroorganizmusoknak köszönhetően, így akik laktóz érzékenyek, ők is próbálkozhatnak a savanyított tejtermékek fogyasztásával, kis mértékben beépíthetik étrendjükbe, mivel a fermentált tejtermékek egyébként hasznosak a szervezet, főként a gyomor és a bélrendszer számára.

Kutatások bizonyították, hogy bár pro biotikummal rendelkező joghurtok fogyasztását ajánlják antibiotikumos kúrák és egyéb bélproblémák esetén, de ez nem a benne lévő baktériumkultúráknak köszönhető. Ugyanis a gyomorsav ezeket a mikroorganizmusokat elpusztítja, viszont a fermentált tejtermékek a bélbaktériumokat táplálják és a bennük lejátszódó folyamatok jól hatnak a bélrendszerre. A fermentált tejtermékekről azt is mondhatjuk, hogy részben előemésztettek, hiszen azt a kényes munkát, hogy a laktózt lebontsuk – ez az enzim hiányzik sokaknál,- a mikroorganizmusok elvégzik helyettünk.

A tejtermékek így nevezhetők jó fehérje forrásnak, ásványi anyag és vitamin tartalmuk különböző.

Joghurt, kefir

tejtermékek-hatasaA natúr joghurt és a kefir tartalmaz ugyan laktózt, de jóval kevesebbet, mint a tej, és ezért az emésztése könnyű. Viszont mindenképpen a natúr változatot válaszd a bolti esetében. A legegészségesebb az lenne, ha otthon elkészítenéd, egy nap alatt elkészül a házi joghurt, gazdaságos, és nagyon finom. Utána ízesítheted friss vagy fagyasztott gyümölccsel és természetes édesítővel, használhatod főzéshez és süteményekhez. Természetesen a mérték itt is fontos. Candidások is fogyaszthatják, de csak ritkán.

Tejföl, tejszín

A tejföl fogyasztása is megengedett, itt válaszd az alacsonyabb zsírtartalmút. Én sok esetben a tejfölt natúr joghurttal váltom ki, vagy keverek a tejfölhöz mandulatejet, mivel nálunk átlagosan 25-30%-os tejfölök kaphatóak.

A tejszínt cseréld növényire, és az alacsonyabb zsírtartalmút ajánlom, hogy a felesleges kalóriáktól megkíméld a szervezeted.

Túró

A túró jóval kevesebb laktózt tartalmaz, mint a joghurtok, tökéletes desszert készíthető belőlük. Amennyiben a zsírszegény változatot veszed akár az esti órákban is fogyaszthatod vacsorára kikeverve egy kis tejföllel, joghurttal, édesítővel.

Sajtok

fermentalt-sajt-fogyasztasA sajtokat nagyon szeretem. Napi fogyasztásukról lemondtam, mert bár legtöbb fermentált, magas a zsírtartalmuk, és azt vettem észre, hogy ha ritkábban fogyasztom sokkal könnyebb tartani a súlyomat. Az érlelt sajtok a kedvenceim, kéthetente szoktunk belőle falatozgatni kicsit. De választhatsz növényi sajtot is. Egyes kutatások, illetve akik nagyon tej ellenesek, ők a sajt és minden egyéb tejtermék fogyasztása ellen vannak, fermentáció ide vagy oda nem számít nekik. Így ezt a kérdést mindenki döntse el maga, és tapasztalja ki saját maga. Én észrevettem, hogy mértékkel a sajtokat nyugodtan ehetem, a túrót is, kefirt is, viszont a joghurtot nem mindig kedveli a szervezetem.

Akik tejfehérje érzékenyek, vagy a laktóz intolerancia mellett egyéb bélrendszeri problémáik is vannak, nekik mindenképpen a tej és tejtermékek teljes körű elhagyás ajánlott.

Tej alternatívák

Tejtermékek alternatívái

Lehet kapni szója joghurtot, az íze baráti, de nem javaslom mindennapi fogyasztását, viszont ételekbe tejföl helyett jó. A szójából főzőtejszín is készíthető, illetve házilag a rizsből, mandulából, kölesből nagyon ügyes anyukák már készítettek joghurtot is. Ígérem, kipróbálom valamelyiket, és jövök a tapasztalatokkal.

A kókuszból vagy rizsből készült tejszínt próbálta már valaki? Nekem itt kint még nem sikerült beszereznem, de otthon kapható. Nem olcsó, az tény, de ha valaki próbálta már örülnék, ha megosztaná tapasztalatait. Érdemes megnézni a csomagoláson, nehogy hidrogénezett növényi olajat tartalmazzon, bár már betiltották hazánkban is, ettől még a régi áruforgalomban van, így fő az óvatosság. Bármelyik növényi tejszín használható főzéshez, sütéshez, remek tejtermék pótlók

Ma már rengeteg laktózmentes terméket be lehet szerezni, elv és pénztárca kérdése, mert bár van laktózmentes túrórudi, krémtúró, viszont nem cukormentesek.

Sajt helyett a növényi sajtokat lehet kipróbálni, finomak, bár nem hozzák vissza a parmezán vagy egy brie ízét, de szendvicsre, pizzára tökéletes sajt alternatívák.

képek forrása-pinterest.com

2 comments

  1. Pingback: A tej hatása egészségünkre 2. – Fogyasztandó tejtermékek | Jelen életeink

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Social Media Icons Powered by Acurax Website Redesign Experts
Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers